Konstigt nog är detta en fråga som många undrar över, och den har ett mycket enkelt svar. Däcken på en personbil ska vara av samma typ, ja! Om du väljer exempelvis diagonaldäck ska alla fyra däcken vara diagonaldäck, eller om du väljer radialdäck så ska alla däcken vara desamma. Samma sak gäller för dubbdäck, sommardäck, friktionsdäck och så vidare.
Däck av samma typ
Ibland vill du kanske spara lite pengar och bara byta ut de två mest slitna däcken på din bil, hur fungerar det? Måste inte alla däcken på en personbil vara av samma typ? Det reder vi ut här.
När du byter två däck är det viktigt att du tänker på att mönsterdjupet på dina nya däck kommer att vara mycket bättre än på de gamla – och du behöver skapa någon form av balans. Här varierar de goda råden. Det finns märkesverkstäder som rekommenderar att de nya däcken placeras på den hjulaxel som är drivande, det vill säga om bilen har framhjulsdrift ska de nya däcken monteras där. Det finns också de som rekommenderar att de nya däcken ska sättas baktill för att minska risken för en sladdande bakvagn eller vattenplaning. Man bör ha däck av samma typ och dimension på samma axel och det får heller inte sitta ett dubbat och ett odubbat däck på axeln. Du får inte blanda dubbat och odubbat på samma fordon.
Däcken slits mest vid den axel som driver, det vill säga en bakhjulsdriven bil sliter backdäcken snabbare medan en framhjulsdriven bil sliter framdäcken snabbare. Om du kör med dubbdäck på vinterns slits även dubbarna. Man kompensera ett ojämnt däckslitage genom att byta plats på hjulen ibland – man “roterar” hjulen.
Fyrhjulsdrivna bilar – vad gäller?
En fyrhjulsdriven bil mår bäst av att ha ungefär samma slitage på alla fyra däcken. Om det är för stor skillnad kan det potentiellt bli så att systemet missförstår och kopplar på 4WD i onödan och kraftöverföringen kan i värsta fall skadas.
När du byter däck på din bil behöver du också tänka på att flera däck har en rotationsriktning, det vill säga du kan inte sätta dem varsomhelst. Däcket ska rotera åt ett speciellt håll. Detta brukar vanligtvis vara markerat på däcken i form an någon liten pil, det kan också stå right and left på däcken så att du vet vart de ska monteras.
Däcktyper
Vissa sportbilar kan kräva att du kör med olika däck fram och bak, exempelvis sportbilsmärken som Corvette, Lamborghini och andra liknande bilmärken. Dessa kan ha bredare och större bakdäck medan framdäcken är mindre och smalare. Dessa bilar är konstruerade för att ha dessa däck, vilket inte gäller vanliga personbilar som följer ett annat regelverk.
Om du exempelvis får punktering på ditt dubbade däck och ditt reservhjul är odubbat kan du köra på detta tills du åter har fått dubbdäcket på plats. Kör du med släp ska både personbilen och släpet ha antingen dubbat eller odubbat, du får inte köra runt med dubbdäck på bilen och sommardäck på släpet. Du kan också ha friktionsdäck, dessa är dubbfria vinterdäck som man kan använda på vintern och hela året runt om man så önskar.
Är det nödvändigt att ha samma typ av däck på både bilen och släpet?
När det gäller däcken på ett släp finns det vissa regler att följa beroende på vilken typ av däck som används på bilen som drar släpet. Om bilen har dubbdäck under vinterväglag måste även släpet ha dubbdäck. Å andra sidan, om bilen har odubbade friktionsdäck under vinterväglag, är det tillåtet att ha antingen dubbdäck eller odubbade friktionsdäck på släpet.