Att välja rätt vinterdäck för olika väderförhållanden är viktigt för säkerheten och prestandan när du kör på vintern. Först måste du fundera över vilka slags vinterförhållanden du främst kommer att ställas inför. Behöver du främst grepp på snöiga vägar, isiga vägar eller en mix av båda?
- För att komma igång är det bra att förstå däckens märkningar. Symboler som 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake) betyder att däcket är godkänt för snöiga förhållanden.
- Se till att däcken passar din bils specifika storlek och modell. Rätt däckstorlek är viktig för både säkerhet och prestanda.
- Kolla även däckens mönster och lamellering. Mönstret påverkar greppet på snö och slask, medan lamelleringen kan förbättra greppet på is.
- Att läsa recensioner och kolla på tester från pålitliga källor kan också ge dig en bra bild av hur däcket fungerar i verkligheten.
- Slutligen, när du har köpt rätt däck, se till att de är väl underhållna. Kolla regelbundet däcktrycket och förvara däcken korrekt när de inte används.
Dubbdäck och friktionsdäck – Vilket vinterdäck ska jag välja för olika väderförhållanden?
Svensk vinter och valet av däck är viktiga ämnen. Dubbdäck, med sina vassa dubbar, har länge varit populära på vintervägarna. Men nu, med moderna bilar och avancerade system, blir andra alternativ allt mer vanliga.
Dubbdäck fungerar utmärkt på isiga vägar, men kan förlora greppet snabbt på torra och våta vägar. Deras vassa spikar slits särskilt på sådana förhållanden. I Norrlands inland, där is och snö dominerar, är de fortfarande ett säkert val. Men om du förväntar dig en vinter med varierande vägunderlag kanske de inte är det bästa valet.
Det finns studier som påstår att dubbdäck skulle ta fler liv än rädda. Det kan vara flera starka argument, men vi tror att i norrland är dubbdäck i princip ett måste med all is och snö.
Så, när bör du välja dubbdäck? Framför allt på traditionella vintervägar där det mesta består av snö och is, eller om din uppfart snabbt blir en isig yta.
Vad sägs om odubbade nordiska däck? Nordiska friktionsdäck är utformade för att erbjuda maximalt grepp på is och snö. De fungerar även bra på lätt kornig is. Dessutom är de oftast skonsammare mot både miljön och vägbanan. Dock är de inte lika bra på våta vägar, och de kan vara dyrare för bättre grepp på snö och is.
När är nordiska friktionsdäck att föredra? Om du prioriterar komfort tillsammans med utmärkta vinteregenskaper som passar bra i svenska städer. Och för dem som kör på vägar som varierar mellan isiga och torra sträckor.
Och vad sägs om mellaneuropeiska odubbade däck? De passar bäst för våta vägar och lite slask. På snö och is presterar de inte lika bra, mer som sommardäck. De ger dock bättre svar i bilen och utmärker sig på våta vägar. Å andra sidan är de tyngre och kan öka bränsleförbrukningen.
När är mellaneuropeiska odubbade däck det rätta valet? På stora vägar eller i städer där snö snabbt kan bli till slask eller smälta helt.