Stretchdäck kan ge ett maffigt utseende med sina breda fälgar som sticker långt utanför däcksidorna. Däcken är smala och stretchade och hjulen får ett lågt och brett utseende som kan vara iögonfallande. Detta kallas också för “tyskstuk” – trenden startades troligtvis av tyska bilmärket Volkswagen.
Snygga, maffiga fälgar
Stretchdäck är inte detsamma som lågprofildäck. Runt “stretch” har en mängd snygga fälgar skapats. Det räcker inte med att fälgen är framträdande och stor, den ska också vara riktigt häftig så att hela fordonet får ett tilltalande utseende. Poängen med “tyskstuk” är att synas och sticka ut och anonyma fälgar går inte ihop med detta.
Är stretchdäck säkra?
Om man väljer stretchdäck gör man det för utseendets skull, det är snyggt och maffigt, men det är inte helt riskfritt. Precis som namnet säger “stretchar” man – sträcker ut – däcken. Man sätter däcket på en fälg som egentligen är för stor. Varje däck har en rekommenderad fälgstorlek och det är inte hälsosamt för däcket att töjas ut på en för stor fälg.
Generellt är det mer farligt att köra bilen med stretchade däck än att köra med däck som har rätt fälgstorlek enligt rekommendationen. När du sträcker däcket belastar du däckets sidoväggar onormalt och om det vill sig riktigt illa skulle en sidovägg potentiellt kunna slitas av.
Stretching
Du bör vara försiktig med “stretch-montering” av däck. Det blir mycket snyggt i slutändan, men är som sagt inte bra för däcket. Om du ändå bestämt dig för att ha “tyskstuk” på din bil är det viktigt att tänka på att sträcka däcken på lagom nivå och inte göra en extrem sträckning. Förvänta dig att däcken slits ut snabbare och även tappar väggrepp mycket fortare än i normala fall, vilket påverkar köregenskaperna negativt.
Personbilsägare kan byta dimension på däck och fälg utan ombesiktning utifrån vissa krav. Ett av dem är att däck och fälg ska övertäckas av bilens originalstänkskärm. Om du funderar på stretchdäck bör du kontrollera om den dimension du valt är laglig.