Punktering är den vanligaste däckskadan och något som ofta händer på sommaren på grund av långa körsträckor, vägarbeten och tungt lastade bilar. Det finns åtgärder att vidta för att minimera risken för punktering, men om det olyckligtvis inträffar ändå ger vi dig en guide på vad du kan göra. Det går i vissa fall att laga punktering själv, förutsatt att inte hålet är för stort. 

I Däcklines guide om punktering kommer vi gå igenom följande:

  • Orsaker till punktering och hur du undviker dem
    • Lågt lufttryck
    • Föremål på vägarna
  • Tecken på punktering på bilen
  • Punktering är ett faktum – vad gör jag?
    • Laga punktering
      • Reparationssats bildäck
      • Laga punktering med spray

Orsaker till punktering och hur du undviker dem

  1. Lågt lufttryck

Det finns olika anledningar till att du får punktering på bilen under sommaren. En av de vanligaste orsakerna beror på för lågt lufttryck. Ett lågt lufttryck i däcket gör däcket mer elastiskt och däcksidorna mer utsatta för skaderisk. Om du exempelvis kör i en kurva med lågt lufttryck kan däcket tryckas mot fälgkanten och orsaka punktering.

Moderna bilar är rustade med TPMS-system. Det är en indikator och varningssystem som meddelar dig när lufttrycket går under rekommenderat tryck i något av dina däck. Om din bil saknar varningssystemet av lufttryck bör du kontrollera däckens lufttryck var tredje vecka eller en gång i månaden. Vi har en TPMS-däcktryckssensor som du smidigt kan ha liggande i bilen. 

Det är viktigt att du har rätt lufttryck och rekommendationen för lufttryck till din bil hittar du i bilens instruktionsmanual. Vi rekommenderar att du med fördel kan ha 0.2 bar över det rekommenderade lufttrycket. På så sätt blir däcket mer slitstarkt och du får bättre rullmotstånd och minskar bränsleförbrukningen. 

Tänk på att om du har bilen lastad med mycket packning eller flera personer kan du behöva ha högre lufttryck. 

  1. Föremål på vägarna

Förutom vägarbeten kan det finnas andra typer av föremål och hinder på vägarna som utgör risk för punktering. Vid vägarbeten är det vanligt att det finns vassa stenar, grus och liknande som kan tränga in i däcket, speciellt om du kör i hög hastighet.

Det gäller även vid vägar där det inte sker vägarbeten och det kan också förekomma föremål, glas eller djur på vägarna som är hårda eller vassa. Du bör också se upp för hålor och hålla dig på vägen så du inte kör av vägkanten eftersom vissa vägkanter är vassa och höga. 

Föremål på vägarna är svårare att undvika än lågt lufttryck i däcken. Det vi kan rekommendera för att minimera risken är att köra enligt hastighetsrekommendationer, speciellt vid vägarbeten, samt att hålla uppsikt och ordentligt avstånd till bilar framför och bakom. På så sätt har du bättre kontroll över situationen och kan agera om du ser något som kan vara en punkteringsrisk. 

Tecken på punktering på bilen

Det finns egentligen tre typer av punktering: liten punktering så kallad smygpunktering, punktering där du har ett synligt hål i däcket och stor punktering där all luft åker ur däcket direkt och det kan upplevas som en smäll. Det går att köra med punktering kortare sträckor och även längre om däcket släpper ut väldigt lite luft. 

Smygpunka och punktering orsakade av att något fastnat i däcket märks ibland inte direkt. Det beror på att däcket fungerar som det ska eftersom lufttrycket minskar långsamt och successivt. Tecken på att du fått punktering på bilen kan vara att bilen drar åt ett håll eller känns ostabil. Märker du något avvikande bör du stanna till, känna på däcken och eventuellt mäta lufttrycket om möjligheten till det finns.

Tänk också på att alltid byta slitna däck för en så säker körning som möjligt!

Punkteringen är ett faktum – vad gör jag?

Får du en stor punktering finns det inte mycket du kan göra själv, förutsatt att du inte har ett reservdäck/-hjul och verktygen som krävs för att byta däck. Du ska inte köra med punktering där hela däcket är trasigt eftersom det kan skada fälgen. Du får istället försöka rulla till närmsta parkeringsficka alternativt stanna bilen intill vägkanten.

Sätt i sådana fall på varningsblinkers och placera ut en varningstriangel ungefär 100 meter bakom bilen så kommande bilar blir uppmärksamma på dig. För att göra rätt enligt konstens alla regler bör du även ha reflexväst på dig. Sedan får du ringa bärgaren

Om det exempelvis fastnat en spik, sten, glas eller annat vasst föremål i däcket bör du låta det sitta kvar ifall du inte har redskap, verktyg eller kunskap för att laga punktering på bildäck själv. Ifall du drar ur föremålet är nämligen hålet och punka på bilen ett faktum. Om det får sitta i kan du med lite tur åka till närmsta verkstad eller hem och förhoppningsvis bara tappa lite lufttryck. 

Laga punktering

Oavsett om det är en punktering du kan åtgärda på egen hand eller inte är vår rekommendation att du alltid tar bilen till en verkstad så snart som möjligt. Vi som är proffs på däck kan göra en ordentlig bedömning och ser saker som en bilägare kan missa. Om du är i närheten av Helsingborg är du alltid varmt välkommen till vår verkstad som tar emot drop-in. 

Det finns olika sätt att laga punktering på. Här är de vanligaste och de vi kan rekommendera:

  • Reparationssats bildäck
  • Laga punktering med spray

Reparationssats bildäck

Reparationssatser till bildäck finns att köpa i flera butiker och för vissa nya bilar ingår det vid köp av bilen. Det är lämpligt att använda vid punktering där det exempelvis kommit in en spik eller något vasst i däcket. Kitet innehåller nämligen en plugg till hålet. För att åtgärda punkteringen drar du därför försiktigt ur föremålet som orsakat punkteringen och trär/trycker i pluggen enligt instruktionerna i reparationssatsen. 

Att använda reparationssats för punktering av bildäck är en kortsiktig lösning. Som vi skrivit ovan kan du laga punktering själv, men kortvarigt. Åk sedan till en bilverkstad för att få däcket kontrollerat, lagat eller utbytt. Du bör köra max 20 mil och hålla en hastighet på maximalt 80 km/h för att försäkra dig om att lagningen håller. 

Laga punktering med spray

Det finns även specifika sprayer att köpa som är gjorda för punktering. En punkteringsspray fyller upp däcket och tätar mindre hål i däcket. Mindre hål är hål som har en diameter under 5 millimeter. Du kan sedan laga punkteringen med sprayen genom att avlägsna föremålet som är orsaken till punkan, skaka flaskan rejält och skruva fast flaskans munstycke på däckventilen. Sedan fyller du upp tills däcket är ordentligt uppblåst. 

Efter användning av spray till punktering måste du köra 5-10 km i låg hastighet, maximalt 60 km/h så att sprayen fördelas och bildar en skyddande film inuti däcket. Även den här lagningen är tillfällig. Du behöver ta bilen till en däckverkstad när du får tid för att tömma däcket. Sprayen består nämligen av en gas som inte är gjord för att köra runt på länge.

 

VIDEO – Hur lagar man punktering?

Vad passar din bil?