När det kommer till däck för vinterkörning är det vanligt att höra begreppet “dubb” nämnas. Dubbdäck har blivit populära för att ge bättre grepp på snö och isiga vägar. Men hur många dubbar finns det egentligen i ett däck? Och vad är syftet med dessa små metallpinnar? I den här artikeln kommer vi att utforska antalet dubbar i ett däck och deras viktiga funktion för att öka säkerheten och förbättra väggreppet under vinterförhållanden.
När det gäller dubbdäck finns det regler och riktlinjer som styr antalet dubbar och deras korrekta placering för att säkerställa optimal prestanda och säkerhet. Enligt dessa regler bör antalet dubbar inte variera mer än 25 procent mellan de fyra däcken.
Det är också viktigt att kontrollera dubbutstick och se till att dubben inte sticker för långt ut från slitbanan.
Läs mer: Ska alla däcken på en personbil vara av samma typ?
Antalet dubbar i däck varierar
Beroende på storlek, typ och tillverkare kan ett dubbdäck normalt ha mellan 80 och 130 dubbar. Dessa dubbar placeras i förutbestämda hål i däckets slitbana och sätts in med hjälp av specialverktyg.
En korrekt insatt dubb kommer att ha sin hårdmetallstift (som är det synliga delen av dubben) stickande ut från däckytan. Medan resten av dubben är inbäddad i slitbanans gummi för att hålla den på plats.
Att följa dessa riktlinjer för antalet dubbar och korrekt placering är avgörande för att säkerställa optimalt grepp och säkerhet under vinterförhållanden. Genom att kontrollera dubbutstick och se till att dubben inte sticker för långt ut från slitbanan kan man säkerställa att dubbdäcket fungerar som det ska.
Men vilket däck har mest dubbar av alla? Jo Michelin X-ICE North 4 är det däcket som har mest dubb av alla dubbdäck.
Måste det sitta dubbar kvar i dubbdäcket?
Nej. Om dina vinterdäck har tillräckligt mönsterdjup och ger tillräckligt grepp på vintervägar, behöver du inte bekymra dig om dubbarna är kvar eller inte. Så länge däcken uppfyller de fastställda kraven, kommer du inte att stöta på några problem med myndigheterna.