När det gäller att välja rätt typ av däck är det bra om man förstår skillnaderna mellan allround däck och friktionsdäck. I denna artikel kommer vi att granska fördelar och nackdelar med båda alternativen för att hjälpa dig att fatta ett informerat beslut om vilken typ av däck som passar bäst för dina behov och körförhållanden.
Friktionsdäck är effektiva vid vinterförhållanden
Friktionsdäck, även kända som dubbfria vinterdäck, har utformats med en speciell mönsterdesign och ett gummi som ger bättre friktion på vinterunderlag. Medan dubbade vinterdäck är det optimala valet för körning på isiga vägar, kan friktionsdäck vara ett utmärkt alternativ när du främst kör på våta, snöiga ytor och torr asfalt under den period då vinterdäck är nödvändiga
Det är viktigt att komma ihåg att oavsett vilken typ av däck du väljer, är det avgörande att köra försiktigt och anpassa farten efter väglaget, särskilt under vinterförhållanden.
Det finns några skillnader att vara medveten om mellan friktionsdäck och dubbdäck. Till exempel:
- Friktionsdäck har sämre prestanda på is eller hårt packad snö.
- Friktionsdäck har lägre rullmotstånd när du kör på asfalt.
- Friktionsdäck genererar färre slitagepartiklar och därmed mindre luftföroreningar vid körning i stadsmiljö.
- Vissa städer har förbud mot användning av dubbdäck i stadskärnan, vilket innebär att du måste använda friktionsdäck om du vill köra där. (läs mer: om vilka däck som orsakar mest dammpartiklar)
- Dubbdäck kan slitas mer och deras grepp kan försämras om de regelbundet används på asfalt.
- Om du har en äldre bil utan antisladdsystem kan det vara fördelaktigt att använda dubbdäck.
Allround däck kombinerar egenskaper hos vinter- och sommardäck
Året runt däck, även kallade allrounddäck, är en typ av däck som kombinerar egenskaperna hos både sommar- och vinterdäck. De befinner sig på ett mellanting när det gäller hårdhet och mönsterdjup, vilket innebär att du endast behöver en uppsättning däck och slipper byta från sommar- till vinterdäck när årstiderna skiftar.
Under de senaste 10–20 åren har allrounddäck utvecklats avsevärt och det finns nu flera bra alternativ att välja mellan. Man bör ha i åtanke att när man tillverkar ett däck som är lämpligt för alla väderförhållanden, får man ett däck som bara presterar måttligt i olika situationer.
“Året runt däck” eller “allrounddäck” kan ge en falsk känsla av säkerhet, eftersom dessa däck inte är optimerade för alla typer av körning. På sommaren har de längre bromssträcka på våta vägar jämfört med sommardäck, och på snöiga och isiga vägar har de också längre bromssträcka än vinterdäck.
Slutsats – Allround däck eller friktionsdäck
Vad drar vi för slutsats av detta? Jo att de mest lämpliga alternativet mellan allround däck och friktionsdäck för våra svenska förhållanden är friktionsdäck under vintertid, och sommardäck under sommartid. Allround däck kan fungera om du bor i södra Sverige och vet av dig att ni inte får mycket snö.