Hur viktigt är lufttrycket i dina bildäck? och hur kollar man lufttryck i däcken? Det är viktigt både ur ekonomisk synvinkel och för den personliga säkerheten. Däck med för lågt lufttryck slits mer än dubbelt så snabbt om du jämför med välskötta däck, dessutom kan körningen bli obalanserad. Däck med för högt lufttryck blir känsligare för skador och den yta som ligger mot vägen blir mindre vilket direkt påverkar säkerheten negativt.

 

Load Index Kg Load Index Kg Load Index Kg
60 250 83 487 106 950
61 257 84 500 107 975
62 265 85 515 108 1000
63 272 86 530 109 1030
64 280 87 545 110 1060
65 290 88 560 111 1090
66 300 89 580 112 1120
67 307 90 600 113 1150
68 315 91 615 114 1180
69 325 92 630 115 1215
70 335 93 650 116 1250
71 345 94 670 117 1285
72 355 95 690 118 1320
73 365 96 710 119 1360
74 375 97 730 120 1400
75 387 98 750 121 1450
76 400 99 775 122 1500
77 412 100 800 123 1550
78 425 101 825 124 1600
79 437 102 850 125 1650
80 450 103 875 126 1700
81 462 104 900 127 1750
82 475 105 925 128 1800

 

Checklista för hur man kollar lufttryck i däcken

Varje bil har en instruktionsbok som anger rekommenderat lufttryck. Här kommer ett förslag på checklista:

  • Kontrollera lufttryck en gång i månaden. Ta också en titt på ventilen så att den är hel, se till att gängorna är rena om du har en “ventilhatt” på ventilen.
  • Kontrollera även reservdäcket.
  • Kontrollera lufttryck noga innan längre körningar.
  • Lufttryck i personbilsdäck ska vara mellan 2,2 – 2,5 bar.
  • Om du ska lasta i personbilens baklucka kan du öka trycket aningen på bakdäcken, kanske 0,1 – 0,2 högre.
  • Tänk på att husbilar och lätta lastbilar ska ha högre tryck. Dessa fordon har C-däck och ett däcktryck på 4 – 4,5 bar.

Husbilsdäck

Ett C-däck är ett LT-däck som tål mer. Det har extra förstärkningar på däcksidorna och är utvecklat med de egenskaper som husbilar och dessa förhållanden behöver ha. På grund av sin vikt och den högre lastnivån jämfört med personbilen behövs både starkare däck och däck som kan hålla ett högre tryck.

Hur kollar du däckens lufttryck?

Lufttrycket i däcken sjunker löpande även under perfekta förhållanden. Om vädret är hett kan det bli tvärtom. Såhär kollar du däcktrycket:

  • Använd tryckluftsmätare, dessa finns på bensinmacken om du inte har en egen.
  • Gör det när däcken är kalla och bilen har stått så får du ett korrekt värde.
  • Skruva av “ventilhattarna” på ventilen och sätt mätaren över ventilen.
  • Läs av mätarens tryckangivelse och jämför med rekommenderat tryck i bilens instruktionsbok.
  • Byt ut “ventilhattarna” om de är det minsta slitna.
  • Om däckets tryck sjunker onormalt snabbt behöver du kontakta verkstaden. Det kan bero på läckage eller på att fälgen inte ligger exakt emot.

Hur fyller jag på luft i däcken?

  1. Hitta en lufttrycksapparat: På de flesta bensinstationer finns det en lufttrycksapparat som du kan använda för att fylla på luft i däcken. Den brukar vara placerad vid “servicestationen”.
  2. Anslut apparaten till däcket: Ta med lufttrycksapparaten till din bil och skruva av ventilkåpan på däcket. Placera apparatens munstycke mot ventilen på däcket. Se till att det passar ordentligt och sitter tätt.
  3. Fyll på luft: När du har anslutit apparaten till ventilen kan du börja fylla på luft. Många apparater har en mätare som visar det aktuella lufttrycket i däcket. Fyll på luft tills du når önskat lufttryck. Du kan använda tillverkarens rekommendationer eller fordonsmanualen som riktmärken för det optimala lufttrycket.
  4. Kontrollera lufttrycket: När du är nöjd med lufttrycket kan du stänga av apparaten och ta bort munstycket från ventilen. Se till att inte släppa ut för mycket luft i processen.
  5. Upprepa för de andra däcken: Upprepa stegen för de resterande däcken på din bil. Kontrollera och fyll på luft i varje däck enligt behov.