Oavsett vilken typ av racingbil du kör är det avgörande att ställa in däcktrycket perfekt för att maximera din bils prestanda (och din glädje).

Att få däcken att fungera optimalt kommer i bästa fall ge dig en enorm fördel och som sämst lämna dig likvärdig med de bästa. Om du ställer in trycket fel lämnar du inte bara viktiga prestationer på bordet, du kan också göra att racingbilen känns obalanserad eller till och med omöjlig att köra. Det är bland annat därför man värmer upp däck inför ett lopp, har du någonsin kollat på till exempel Formel 1 så har du nog sett hur bilarna svänger från vänster till höger innan start eller bakom en safety car. Detta gör man för att hålla upp temperaturen i däcken. Att svänga skarpt fram och tillbaka så skapar det friktion med banan vilket i sin tur värmer upp däcken.

Läs mer om lufttryck i däck på personbil

Däcktrycket på en racingbil är viktigt. Trots att jag ser många som ser ut att vara seriösa med däcktrycksmätare på banan, verkar det fortfarande som att mycket gissningsspel går in i det.

Även om varje däck är unikt finns det ofta publicerade guider för de optimala trycket för just dina specifika racingbilsdäck. Dessutom, om du inte kan hitta dem, citeras generella tabeller som nedan ofta som en initial guide för de som vet var de ska leta.

Fordonsvikt (psi) / (bar)

Kart: 14 – 18 psi / 1.0 – 1.25 bar
Mycket lätt racingbil < 800 kg: 22 – 29 psi / 1.5 – 2.0 bar
Lätt 800 kg – 1000 kg: 24 – 32 psi / 1.6 – 2.2 bar
Tung 1000 kg – 1400 kg: 28 – 40 psi / 2.0 – 2.75 bar
Mycket tung > 1400 kg: 37 – 40 psi / 2.5 – 2.75 bar
 

 

Däcken blir väldigt varma

Enkelt, eller hur? Bara pumpa upp dina däck till det rekommenderade trycket och köra iväg? Tyvärr är det inte så enkelt.

Oavsett vad du fyller dina däck med (luft, torr luft, kvävgas osv.) kommer trycket att öka när däcken arbetar hårt och blir varma ute på banan.

Tyvärr kan du inte justera däcktrycket när bilen är ute på banan; du kan bara ställa in trycket i depån när däcken är relativt kalla.

Därför gör de flesta antingen:

Enkelt: Pumpa upp dem som förra gången och hoppas på det bästa

Svårt: Försök ställa in det kalla trycket något lägre än det rekommenderade trycket, kör en kort sträcka, kom in i depån, ta ett varmt mätvärde och justera sedan det kalla trycket upp eller ner med det beloppet som det varma mätvärdet skiljer sig med.

Källa: https://www.tirerack.com/upgrade-garage/what-tire-air-pressure-do-i-use-for-track-and-autocross

 

Vad passar din bil?