Vi använder olika däck beroende på väder och underlag. Dessa skillnader kan vara tydliga att se, som mönsterdjupet på däcken. Men det finns också andra skillnader som kan vara svåra att märka av eller som vi kanske inte ens tänker på. Till exempel är gummiblandningen nödvändig för däckens egenskaper.
Däck består av följande delar
Gummi
Gummi, både naturligt och syntetiskt, är de viktigaste beståndsdelarna i ett bildäck. Dessa material, även kallade polymerer, ger däcket hög halksäkerhet och den önskade elasticiteten efter bearbetning. Men gummi har också vissa nackdelar, som att det slits snabbt och kan bli hårt vid låga temperaturer eller mjukt vid höga temperaturer.
Fyllmedel
Generellt sett tillsätts fyllmedel till gummit i däcken. Dessa fyllmedel kan vara kiseldioxid, kol eller krita. De hjälper till att binda gummit och göra det mer motståndskraftigt mot slitage, eftersom rent gummi i sig kan smulas sönder, särskilt när det utsätts för påfrestningar. Fyllmedel används för att motverka detta och öka hållbarheten på dina däck. Dock kan tillsatsen av fyllmedel göra gummiblandningen något hårdare.
I modern däcktillverkning använder vi kiseldioxid som ett fyllmedel i blandningen. Kiseldioxid är en kemisk förening av kiselsyra. Detta ämne binder gummit särskilt bra med svavel, vilket är avgörande för däckens vulkaniseringsprocess senare. Under vulkaniseringen värms däckmaterialet upp för att de olika ämnena ska bilda starka kemiska bindningar och skapa elastiskt gummi.
Oljor och hartser
Oljor och hartser används för att göra däcket flexibelt och förbättra greppet på vägen. För dig som förare innebär detta att mjukgörare minskar rullmotståndet och förbättrar däckets förmåga att hålla sig på vägen. Oljor används också i större utsträckning i vinterdäck än i sommardäck, eftersom det motverkar att gummit blir hårt och stelt vid låga temperaturer. Vilket i sin tur bidrar till att öka halksäkerheten.
Textilmaterial
Förstärkande material som textil- eller stålkord används för att ge däcket stabilitet och hållfasthet. Textilmaterial, som nylon eller polyester, används vanligtvis i däckens bälten och kroppsskikt. Stålkord används för att förstärka däckets sidoväggar och ge dem styrka och stabilitet.
Många tror att däck är farligt avfall på grund av alla olika komponenter och material som finns i dem, men det är inte riktigt sann. Intressera att veta mer om varför däck inte klassas som farligt av fall? Se här: https://blogg.dackline.se/ar-dack-farligt-avfall/
Källa för gummitillverkning: https://handelsnytt.com/hur-tillverkas-gummi/
Som du kanske märker så är däck en komplex kombination av gummi, fyllmedel, förstärkande material och kemiska tillsatser som tillsammans skapar ett säkert och pålitligt transportmedel på vägen.