Vad är rullomkrets?
Rullomkrets är ett tekniskt begrepp som hänvisar till den totala diameter som bildäcket har när det är korrekt monterat på fälgen.
När använder man sig av rullomkrets på däck? När du köper nya bildäck. Det är viktigt att vara säker på att rullomkretsen på de nya däcken inte skiljer sig alltför mycket från originaldäcken – men vad menas med detta? (kortfattat: se till att hålla dig inom 5% regeln) läs mer nedan.
Hur mycket får det skilja i rullomkrets?
Tänker du köpa nya däck med en annan dimension än de originaldäck du tidigare hade? Då behöver du räkna ut rullomkretsen på dem. Det är inte att rekommendera att du byter till däck som skiljer sig mer än 5 % från originaldäcken i rullomkrets – vilket betyder omkrets på dina nya däck. Detta är också en säkerhetsfråga. Om det skiljer i diameter (rullomkrets) mellan dina gamla och nya däck kan det leda till att hastighetsmätaren visar fel.
Dimensioner
Hur kan du veta vad som är originaldimensionen på dina gamla däck?
Det vanligaste är att ta informationen från din bils registreringsbevis. Rullomkretsen är däckets omkrets, det vill säga när den rullat ett varv. Varje bil är typgodkänd för en viss rullomkrets som påverkas av olika saker – däckets profil och storlek samt bredd.
Hur räknar man ut rullomkrets?
Det är inte så komplicerat som det kan låta. Du tar hjulets diameter och multiplicerar med pi (3,14). Exempelvis kan det se ut så här:
-
- Tänk dig att du har ett däck som är 215/45 och 17″.
-
- Däckhöjden är 625 mm.
-
- Multiplicera höjden med pi.
-
- Rullomkretsen blir då 1 962,5 mm
Om 1 962,5 mm är den rullomkrets som du har i original måste de nya däcken därmed ha en rullomkrets mellan 1 864,3 mm och 2 060,6 mm. Detta är en avvikelse på maximalt 5% åt vardera hållet räknat från originalvärdet.
Rätt hjul på bilen
Däckprofilen är angiven i procent av däckbredden. Olika däck kan ha samma eller olika profilhöjd men ändå anges den procentuella profilen som samma. När du byter däck och inte byter till exakt samma modell behöver du också stämma av på de nya däcken att du sätter på dem rätt så att de rullar i rätt riktning. Det finns däck som är byggda för att rulla åt ett specifikt håll. Det är brukligt att det sitter en pil på däcket så att man kan se rotationsriktningen.
Du kanske hör vänner prata om att ifall däcken är lite slitna kan du köpa två nya och sätta dem baktill, men det är bättre att byta alla fyra däcken både för bättre väggrepp och balans. Det är inte att rekommendera att köra med slitna däck. Även om mönsterdjupet på dina sommardäck endast behöver vara 1,6 mm är 3 mm en rekommendation från de flesta.
Om du förvarar dina däck på rätt sätt, rengör dem och lägger undan dem i ett lagom svalt garage, kan däcken hålla länge och gummits positiva egenskaper varar längre. Dock behöver du byta ut dem med tiden även om mönsterdjupet är bra eftersom gummit torkar. Om du är osäker är det ett bra tips att stämma av med däckverkstaden.
Och glöm inte att hålla reda på rullomkretsen ifall du byter till en annan typ av däck än originaldäcken.